Tapetul galben
de
citită de Ana-Maria Oglindă
Asculți nelimitat
Adaugă la wishlist
Despre Tapetul galben carte
Tapetul galben este o explorare fascinantă și tulburătoare a psihicului feminin și a constrângerilor sufocante ale societății secolului al XIX-lea.
Nuvela este considerată o operă timpurie importantă a literaturii feministe americane, ilustrând atitudinile din secolul al XIX-lea față de sănătatea fizică și mintală a femeilor. Narată la persoana I, reunește mai multe pagini de jurnal scrise de o femeie al cărei soț – John, medic – a închiriat un vechi conac colonial peste vară. Renunțând la celelalte camere din casă, cei doi se mută în camera copilului, la etaj, o cameră cu gratii la ferestre și cu tapet galben, pe care naratoarea îl găsește tulburător de la bun început. Ca formă de tratament, femeia nu este lăsată să muncească și este încurajată să mănânce bine, să facă mișcare și să iasă la aer, ca să se refacă după o așa-numită „depresie nervoasă temporară – o tendință ușor isterică”, diagnostic des întâlnit la femei în acea perioadă. Cu timpul, naratoarea ajunge să fie obsedată de tapet, găsind în model tipare ce par să prindă viață, iar starea ei mentală se deteriorează într-atât de tare, încât, în cele din urmă, aceasta devine convinsă că în el e captivă o femeie, o femeie care încearcă cu disperare să evadeze.
„Deși temele explorate ar putea părea irelevante, vă veți convinge că nu este deloc așa.” Guardian
„Mi-au plăcut la nebunie tonul tulburător, sarcastic și finalul înfricoșător.” Paris Review
Traducere de Elena Gorgan
Editura Alice Books
@Alice Books, 2025
ISBN 978-630-6676-53-8
Recenzii
Www, am rămas fără cuvinte. Cu câteva întrebări, dar la final consider că aceasta carte merită citită. Recomand
Charlotte Perkins Gilman
Charlotte Perkins Gilman (1860-1935) – scriitoare americană, feministă, reformistă socială și apărătoare a drepturilor femeilor și a independenței economice a acestora. Născută în Hartford, Connecticut, Gilman a abordat adesea inegalitatea de gen și efectele înăbușitoare ale rolurilor tradiționale atribuite femeilor în societate. Moștenirea lui Gilman ca scriitoare și gânditoare feministă este celebrată și astăzi, operele sale rămânând relevante atât în discuțiile despre egalitatea de gen, cât și în cele despre sănătatea mintală și reforma socială. Explorând chestiuni precum lipsa unei vieți în afara casei și forțele opresive ale societății patriarhale, Gilman a analizat rolul femeilor în America acelei epoci, deschizând, prin opera sa, calea unor scriitoare precum Alice Walker și Sylvia Plath.
MAI MULT
Ana-Maria Oglindă
Ana Maria Oglindă a absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, specializarea Arta Actorului, în 2004. A jucat pe scena Teatrului „Luceafărul” din Chișinău, unde a avut șansa de a interpreta nenumărate roluri, atât în spectacole dedicate publicului matur, cât și copiilor, și de a participa la numeroase festivaluri internaționale. În anul 2004 a obținut premiul UNITEM pentru debut, pentru rolul titular din spectacolul pentru copii „Babaika”, de J.Makarius, iar în 2015 premiul special UNITEM „Steaua fără nume”, pentru rolul Julieta din „Romeo și Julieta”- W. Shakespeare. Din anul 2006 până în 2017, a fost angajată a Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviste, unde a jucat în numeroase spectacole, atât din repertoriul clasic, cât și contemporan, într-o varietate de genuri – de la comedie și dramă, până la spectacole pentru copii, spectacole coregrafice și eseuri vizuale. De asemenea, în anul 2007 a colaborat cu Teatrul pentru copii și tineret din Constanța. În perioada 2017-2020 a jucat în proiecte independente în București (Teatrul Luni de la Green Hours, Artist Café, Clubul Țăranului Român, Sala Rapsodia).
MAI MULT
